Kinderwens

Gezond leven

Het is belangrijk dat je, al voordat je zwanger bent, gezond en gevarieerd eet. Op het moment dat je ontdekt dat je zwanger bent, worden de organen van je toekomstige kind al aangelegd. Daarvoor zijn bouwstoffen nodig die in je voeding zitten.

Gezonde voeding

Voldoende voedingsstoffen

Gezonde gevarieerde voeding is extra belangrijk als je zwanger wilt worden: 3 maaltijden per dag met minimaal 150 gram verse groenten, 2 stuks fruit en volkorenproducten. Zo krijg je de onmisbare vitaminen binnen. Wanneer je zwanger wilt worden, heb je ook eiwitten als bouwstof nodig. Eiwitten zitten in vlees, noten, ei en vis. Zuivelproducten heb je nodig om genoeg calcium binnen te krijgen. Per dag 2 glazen melk, yoghurt of kwark en 1 tot 2 plakken kaas is voldoende.

Veilig eten

Voor eten voordat je zwanger bent, gelden voor vrouwen dezelfde voedingsadviezen als voor eten tijdens de zwangerschap. Mannen moeten bovendien oppassen met alcohol; het kan de vruchtbaarheid schaden.

Kijk voor meer informatie over gezond eten en zwanger worden op de website van het voedingscentrum.

Foliumzuur en Vitamine D

Foliumzuur is een vitamine die van nature in onze voeding voorkomt (vitamine B11). Het innemen van een verhoogde hoeveelheid van deze vitamine vóór en tijdens de zwangerschap verkleint de kans op een aantal aangeboren afwijkingen, zoals een open rug, buikwanddefect, open schedeltje, en waarschijnlijk ook een hazenlip. Je kunt foliumzuur in tabletvorm, zonder recept, kopen bij iedere drogist of apotheek. De aanbevolen dosering is 0,4 mg/dag. Slik de foliumzuur bij voorkeur vanaf twee maanden vóór de bevruchting (dus te beginnen voordat je stopt met anticonceptie) tot een zwangerschapsduur van 10 weken. Het kan geen kwaad langdurig extra foliumzuur te nemen.

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium goed uit de voeding wordt opgenomen. Calcium zorgt voor de opbouw en het in stand houden van het skelet. Je maakt zelf vitamine D aan in je huid onder invloed van zonlicht en krijgt het binnen door middel van het gebruik van boter. Daarnaast wordt geadviseerd om extra vitamine D in te nemen vóór en tijdens de zwangerschap. Vitamine D is ook in tabletvorm verkrijgbaar bij iedere drogist of apotheek, zonder recept. De aanbevolen dosering is 10 mcg/dag. 

Je kunt er ook voor kiezen om een multivitaminepreparaat voor zwangeren te slikken, ook al ben je nog niet zwanger. Deze bevatten ook de aanbevolen hoeveelheid foliumzuur en vitamine D.

Gezond gewicht

Vrouwen en mannen die veel te zwaar of veel te licht zijn, zijn minder vruchtbaar. Vrouwen hebben hierdoor soms geen eisprong. Met behulp van de BMI (body mass index) kun je berekenen of je een gezond gewicht hebt. Dit kun je heel eenvoudig doen op de website van het voedingscentrum

Een BMI tussen de 20-25 is prima.

Een BMI onder de 18,5 is te mager. Probeer wat aan te komen. Kijk voor informatie en advies op de website van het voedingscentrum

Bij een BMI 25-30 is het raadzaam om wat af te vallen waardoor je een BMI van 25 hebt bereikt voor de zwangerschap. Veel beweging en gezonde voeding zijn het belangrijkst om een goed gewicht te krijgen.

Bij een BMI boven de 30 is het medisch gezien noodzakelijk om af te vallen voor je zwanger wilt worden. Behalve vruchtbaarheidsproblemen vooraf, geeft overgewicht ook een verhoogde kans op complicaties in je zwangerschap.

Roken, alcohol en gevaarlijke stoffen

Roken

Roken is altijd ongezond. Als je zwanger probeert te worden is het verstandig om er van tevoren mee te stoppen. Zowel roken als meeroken is schadelijk, voor, tijdens en na de zwangerschap. Daarom is het belangrijk dat beide ouders stoppen met roken. Zowel bij mannen als vrouwen vermindert roken de vruchtbaarheid. Roken in de zwangerschap geeft een verhoogde kans op complicaties. Roken geeft meer kans op een miskraam, vroeggeboorte, groeivertraging, klompvoetjes, gespleten gehemelte en loslaten van de placenta. Na de bevalling verhoogt het de kans op wiegendood. Stoppen met roken is meestal moeilijk. Wanneer je hier hulp bij zoekt, kan je huisarts of het Trimbos instituut je begeleiden. In de zwangerschap kunnen wij je hier ook bij helpen.

Alcohol

Als je zwanger wilt worden is het verstandig om geen alcohol te drinken. Het lijkt erop dat zelfs bij één glas per dag het risico op schadelijke effecten al is verhoogd. Ook geeft het meer kans op vruchtbaarheidsproblemen, miskraam en doodgeboorte.

Ook voor mannen geldt dat ze alcohol beter kunnen laten staan. Mannen die alcohol drinken hebben minder zaadcellen en deze vertonen vaker afwijkingen.

Gevaarlijke stoffen

Bepaalde stoffen kunnen schadelijk zijn voor de vruchtbaarheid of de ongeboren vrucht. Het is verstandig om te controleren of je werkplek geen risico’s oplevert. Denk aan giftige stoffen, chemicaliën of straling. Speciale werkkleding, goede ventilatie en andere voorzorgsmaatregelen kunnen je voldoende beschermen. Voor advies kun je altijd terecht bij een bedrijfsarts of arbodienst. Maar ook op www.erfocentrum.nl kun je meer informatie lezen.

Ook medicijnen kunnen van invloed zijn op je vruchtbaarheid en op de gezondheid van je toekomstige kind. Dit geldt ook voor medicijnen die vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist. Het is verstandig advies te vragen aan je arts, apotheek of aan ons. Gebruik je medicijnen omdat je een langdurige ziekte hebt, dan kan je arts de medicijnen soms aanpassen als deze weet dat je zwanger wilt worden.